5 мита за хляба

29
5 мита за хляба

Няма вреден хляб, има неправилно хранене

Съдейки по неоспоримия факт, че хората ядат хляб вече 10 хиляди години, спокойно можем да кажем – това е храна, която никога не омръзва. Всъщност, именно отглеждането на житни култури, за да бъде правен от тях хляб, е накарало номадите да потърсят плодородна земя, да останат на нея и да се превърнат в земеделци.

Дългата история на хляба обаче е породила различни погрешни схващания - някои от тях създадени в последните десетилетия, “покрай” правилата на ограничаващите диети и желанието да се живее както ни харесва (дори да е нездравословно), а да “компенсираме” следвайки някои доста съмнителни “истини”.

Мит 1: Хлябът е вреден!

Истина: Абсолютна заблуда! Хлябът е най-функционалната храна за човека. Той е най-балансирана храна по отношение на съдържание на въглехидрати, белтъци и мазнини съобразно нуждите ни, като е изключително важен и достъпен източник на ценни растителни белтъчини.

Хлябът е и един от основните източници на необходимите ни растителни въглехидрати - 100 гр „Добруджа” съдържат около 8,5 гр белтъчини, 1 гр мазнини и 46 гр въглехидрати, пише zdrave.bg. Хлябът съдържа всички незаменими аминокиселини, като в по-голямо количество са левцин, фенилаланин, метионин, триптофан.

Той е добър източник на витамини от група В и на минерални вещества - калий, калций, магнезий, натрий, фосфор, желязо. Съдържа и баластни вещества - фибри, които не се разграждат при храносмилането и се изхвърлят почти напълно.

Тези баластни вещества обаче имат важна роля – преминавайки през червата, стимулират дейността им, отнасяйки със себе си излишните мазнини от храната. Така помагат за намаляване на лошия холестерол в кръвта. Доказано е, че човек може да оцелее дълго време, като яде само хляб.



Мит 2: От хляба се пълнее!

Истина: Това е широко разпространеното погрешно схващане. Човек пълнее не защото яде много (т.е. приема много калории), а защото поема повече енергия, отколкото изразходва. Дневните нужди на човека са от 2 400 до 3 000 ккал, в зависимост от физическите му натоварвания.

Хлябът далеч не е високоенергийна храна – 100 гр „Добруджа” съдържат 237 ккал, или с други думи, една филийка хляб съдържа около 75 ккал. За сравнение, 100 гр чипс съдържат около 550 ккал, 100 гр шоколад – 560 ккал, 100 гр кашкавал „Витоша” – 390 ккал.

Първата задача на три от четири жени, решили да отслабнат, е да го изключат от менюто си. Абсолютно погрешна тактика, защото хлябът, точно обратно на общоприетото мнение, помага за намаляване на теглото и за възвръщане на добрата ни форма.

Мит 3: Хлябът съдържа много сол!

Истина: Хлябът, който се предлага на нашия пазар, съдържа около 1 гр готварска сол на 100 гр продукт. Среднодневно българинът яде по 285 гр хляб, следователно приема 2,85 гр сол. По данни на Министерство на здравеопазването, консумацията на сол в България е около 15 гр дневно.



Мит 4: Ръженият хляб е по-полезен от пшеничния!

Истина: А задали ли сте си въпроса „С какво?”
Не са установени някакви сериозни предимства на ръжения хляб пред пшеничния. Основната разлика е, че ръжените зърна съдържат полифеноли, които имат антиоксидантно действие.

В сравнение с пшеничното зърно, има по-ниско съдържание на белтъчини и въглехидрати. Ръженият хляб е по-ниско калоричен от пшеничния. Ръженият хляб повлиява благоприятно инсулиновия и глюкозния метаболизъм, намалява риска от диабет тип 2 и е подходящ за диетата на диабетици.

Пълнозърнестото ръжено брашно е малко по-богато на полезните за здравето растителни влакнини, в сравнение с пълнозърнестото пшеничено брашно. Недостатък на ръжта е и съдържанието на фитинова киселина, която се свързва с калция от храната и той не успява да се усвои от организма.

Същевременно, ръженият хляб е с много по-висока киселинност от пшеничния. Не се препоръчва на хора с повишена стомашна киселинност. Ръженият хляб се изключва напълно от менюто при язва на стомаха, при заболявания на черния дроб и жлъчката. Не е подходящ за хора, работещи при високи натоварвания.

Вкусово не е типичен за българина. Истината е, че е желателно веднъж седмично да се яде ръжен хляб.

Мит 5: В хляба има ”химия”!

Истина: А каква по-точно „химия”? В хляба няма „химия”. Той се прави от брашно, вода, мая и сол. Заблудата е останала от зората на демокрацията, когато начинаещи хлебари продаваха бухнал бял хляб, оцветен с малцово брашно, като „черен”.

Нашата препоръка: за да сте здрави консумирайте редовно хляб. Няма вреден хляб, има неправилно хранене. Редувайте различните видове за по-пълноценно и по-здравословно хранене.



Коментари

Коментар: 1

Цялата статия е един голям мит..... Който разбира малко знае за какво става вуъпрос...


  • 1

Добави коментар