12 полезни за здравето комбинации от храни (1 част)

160
12 полезни за здравето комбинации от храни (1 част)

Важно е не само какво и по колко ядем, но и как съчетаваме храните

Важно е не само какво и по колко ядем, но и как съчетаваме храните. Защото както има лоши, така - логично, има и добри комбинации, посочва zdrave.bg. Тяхната ефективност за запазване на доброто здраве е доказана от различни изследвания.

Искате по-сигурна защита срещу рак на кожата? Пийте кафе преди тренировка. Опитвате се да натрупате мускулна маса? Разтягайте се между сериите. Надявате се да намалите риска от удар? Изстискайте малко лимон в зеления си чай. Въпреки че звучат все едно са подбрани произволно, понякога необичайните комбинации изтъкват последните открития на набиращата известност практика, наричана “синергетична медицина”, защото обединява по двойки отделни подобряващи и сами по себе си здравето подходи от различни сфери като кинезитерапия, неврология, дерматология и т.н. – с наистина видими резултати.

Подбрали сме най-добрите динамични комбинации за подобряване на паметта, справяне с умората, заболяванията, натрупването на излишно тегло и други.

1. Защитете сърцето си: зелен чай + лимон

Японско проучване, обхванало над 40 хиляди души, показва, че тези, които пият по пет или повече чаши зелен чай на ден, са с по-нисък риск от смърт, дължаща се на сърдечна недостатъчност или удар. Изследователите отдават този защитен ефект на катехините - силни антиоксиданти, съдържащи се особено в зеления чай.

Проблемът в случая е, че едва по-малко от 20% от тези относително нестабилни вещества оцеляват след храносмилането. За да извлечете повече от всяка чаша, изстискайте вътре малко лимонов сок. Витамин С, съдържащ се в лимоните, помага на тялото да абсорбира 13 пъти повече катехини, отколкото то би получило от чистия чай.

Пийте до насита: Колкото повече катехини усвоява организма, толкова повече ще помогнете на сърцето си. Ако лимоните ви горчат, изстисквайте вместо тях портокал, зелен лимон (лайм) или грейпфрут – те също подобряват абсорбирането на антиоксидантите (макар и в по-малка степен). Пропуснете обаче млякото – то пречи на абсорбцията. И се придържайте към прясно запарения чай, независимо топъл или студен. Катехините в готовите опаковани бутилки, т.нар. студен чай, по различни причини са много малко.

Вижте защо не бива да комбинирате сирене и домати

2. Увеличете умствения си потенциал: упражнения + музика



Двадесет и една минути упражнения е всичко, което е трябвало да направят участниците в изследване, за да се подобри настроението им. А когато участниците в него слушали “Четирите сезона” на Вивалди, се представили значително по-добре на последвалия тест за вербални умения. Специалистите вярват, че упражненията повишават когнитивното изпълнение (като стимулират централната нервна система), а добавянето на музика помага за подреждането на мислите.

Движете се и си прекарвайте приятно: Комбинацията е лесна - правите упражнения, докато слушате MP3 плейъра си. Придържайте се към същата процедура, която са следвали участниците в изследването – постепенно увеличавайте скоростта и сложността на тренировката на всеки 10 минути, докато сте в състояние да говорите само с кратки изречения. Слушайте музика по свой избор - всеки жанр би трябвало да работи в това отношение толкова ефективно, колкото и класическата.

3. Повишете имунитета си: печено месо + моркови



Тази комбинация ще ви накара да се чувствате добре. Морковите са много богати на витамин А (ретинол, играещ ключова роля в предпазването и борбата с инфекциите). Но без цинка, който се намира в говеждото месо, тялото не може да усвоява така ефективно ретинола. Витамин А се разпространява в кръвта, само ако е свързан с протеин. А цинкът е необходим за този протеин. Така че, ако няма достатъчно цинк, витамин А няма да се разпространи от черния дроб към тъканите, където изпълнява своята функция.

За борба с микробите: Тъмно оранжевите, жълтите, червените и зелените плодове, както и зеленчуци, са добър източник на витамин А. За по-леко хапване комбинирайте ги с богати на цинк протеини – например сложете резенчета свежо манго в нискомаслено кисело мляко, изяжте един картоф с рибата си или напълнете пилето със спанак.

4. Прочистете мазнините: бургер + замразен йогурт



Следващия път, когато ядете храна с високо съдържание на наситени мазнини, хапнете след нея нискомаслен десерт с много калций. Калцият се свързва с мастните киселини в храносмилателните органи и блокира тяхното абсорбиране. 1.7 мг калций блокира 85 калории на ден.

Не избягвайте повече калций: Диетолозите не са уточнили точно колко калций трябва да консумирате след всяко ястие с много мазнини (защото мярката е твърде индивидуална), но прибавяйки чаша обезмаслено или соево мляко или тонизиращ сок към мазната храна, ще си помогнете и в опитите да отслабнете.

Следва...



Добави коментар