По-добрата бременност

418
По-добрата бременност

Планираната

Лекарите постоянно насърчават жените предварително да планират бременността си. И то не само защото раждането е едно от най-важните събития в живота. Планирането на бременността осигурява на плода възможно най-здравословната среда за развитие, като по този начин се предотвратяват вродени аномалии.

Защо е важно бременността да се планира?


Препоръките на медиците са насочени към правилното пълноценно хранене, достатъчния прием на витамини, минерали и други полезни вещества, контролът на телесното тегло, запазването на двигателната активност и изпълнението на подходяща гимнастика, ограничаването на приема на медикаменти и алкохол, имунизациите и генетичната консултация.

1. Предотвратяват се случаите на приемане на лекарства и други вредни субстанции

Седемнадесет дни след зачеването започва развитието на органите на бъдещото дете. Периодът преди това също не е без значение - оплодената яйцеклетка се развива в ембрион, при което всяка една структура и процес са особено чувствителни на факторите, които му осигурява организмът на бременната.

Освен това в първото тримесечие някои жени продължават да имат, макар и оскъдно, маточно кръвотечение, което погрешно взимат за менструално. Те разбират за бременността си едва след наддаване на тегло или уголемяване на гърдите. Приемът на лекарства, които крият потенциален риск за плода, също е желателно да се избягва за период от 3 до 6 месеца преди началото на бременността.

2. Погрижваме се за здравето си предварително


Особено жени с високо кръвно, диабет, бъбречни и сърдечни заболявания трябва да се консултират с лекар не само по време на, но и преди бременността.

От значение е дали бъдещата майка има изграден имунитет срещу рубеола и варицела, ако не, се препоръчва имунизиране. Срещата с вируса на рубеолата през бременността може сериозно да увреди плода. Минимум 30 дни след имунизирането плановете за бременност трябва да се отложат. Необходимо е и изследване за хепатит В.

3. Важно е какво ядем

Балансираното и здравословно хранене е добре да се започне още преди забременяването. Диетите са нож с две остриета за жените, планиращи бременност. При килограми над нормата диетичният, но професионално изготвен режим, е дори препоръчителен. Но ако жената е твърде фина, може да се наложи тъкмо обратното – да напълнее.

Храненето е важно, тъй като плодът черпи хранителни вещества от кръвта на майката. Вегетарианският режим, както и богатото на мазнини меню, не осигуряват необходимите на ембриона хранителни вещества, затова вегетарианките също трябва да се консултират с диетолог.

Бременните трябва да избягват консумацията на непастьоризирано мляко, меки сирена, сурово и пушено месо и други продукти от животински произход, които не са преминали през термична обработка (в тях е възможно да се съдържа бактерията листерия, която причинява спонтанен аборт). Плодовете и зеленчуците трябва да се измиват внимателно на течаща вода преди консумация.

4. Допълнително витамини и минерали

Три месеца преди зачеване трябва да се започне прием на фолиева киселина. Този витамин намалява риска от аномалии при плода. През бременността също трябва да се приемат витаминни комплекси, специално разработени за този период от живота на жената.

Тъй като в рибата може да се съдържа живак, а дори и минималните дози са опасни за плода – неговата нервна система е силно чувствителна на влиянието на токсини - бременната е добре да избягва консумацията на някои морските видове като акула, риба меч, скумрия, риба тон.

5. Спортувайте, но с мярка

При прекомерните физически усилия хипофизата може да не предаде сигнал към яйчниците за овулация и тя да се подтисне. Това не означава, че спортуването трябва да се преустанови. Ако водите активен начин на живот и тренировките са част от графика ви отдавна, те няма да доведат до нарушения в менструацията. Полезната физическа активност, която може да се поддържа в този период, е половин час аеробни упражнения три пъти седмично.

6. Спрете пушенето и алкохола!

Не на цигарите! Те се отразяват на плода. При жената пушенето влияе и на овулацията. Алкохолът също се отразява на плода, затова намалете твърдия алкохол и големите количества. Но чаша вино може само да отпусне и да предразположи за успешен полов контакт.

5. Бъдещият татко също участва


Мъжете трябва да знаят, че спермата губи оплодителната си способност и при прекалено редки еякулации. Негативен ефект за “добрите плувци” имат и продължителното стоене в сауна, джакузи или в топли помещения.

Има данни, че на движението на сперматозоидите влияят и излъчванията от мобилните телефони. Скорошно изследване показва, че при мъжете, които държат мобилните си телефони близо до тестисите, се наблюдава намалена оплодителната способност на спермата.

Желателно е в този период бъдещите татковци да избягват консумацията на соя, за която скорошно изследване доказа, че понижава концентрацията на сперматозоиди в еякулата.



Добави коментар