Кърменето (Част 3)

164
Кърменето (Част 3)

Безценно и незаменимо

В първата част на материала говорихме по въпроса защо кърменето е добро и за бебето, и за майката. Във втората част се спряхме на някои практически съвети и насоки за успешно кърмене. Сега ще говорим за майката, която кърми:

Хранене на кърмачката

1. Спазвате принципите на балансирано здравословно хранене
2. Обръщайте специално внимание по отношение безопасността на храните – надежден източник, правилно съхранение
3. Приготвяйте храната чрез варене, задушаване или печене, вместо пържене
4. Повишете консумацията на белтъчни храни – месо (постно),яйца, риба, ядки
5. Повишете консумацията на мляко и млечни продукти с намалено съдържание на мазнини и сол. С особено благоприятен ефект са киселото мляко и кисело-млечните продукти, поради съдържанието на пробиотици
6. Консумирайте редовно храни, богати на влакнини – пълнозърнест хляб, зеленчуци и плодове
7. Пийте по 1 1/2 – 2 литра течности на ден

За продукцията на кърма има значение пълноценното хранене и пиенето на достатъчно течности, а не приемът на специални храни.



Препоръки за хранене на бременни и кърмещи жени

Световната здравна организация дава следните препоръки: Порциите ви да са от по 100 грама, като приемате 3-5 порции на ден зърнени храни, 4 порции зеленчуци, 3 порции плодове, 4-5 порции мляко и млечни продукти, 2-3 порции месо и местни продукти. Не забравяйте да пиете течности и особено вода.
Когато кърмите:
1. НЕ спазвате диети за отслабване!
2. ИЗКЛЮЧЕТЕ от храненето си пикантните и лютите подправки и зеленчуци!
3. ОГРАНИЧЕТЕ консумацията на шоколад, ягоди, малини и други алергизиращи храни.
4. ИЗКЛЮЧЕТЕ от менюто си всички храни, към които проявявате непоносимост!
5. ОГРАНИЧЕТЕ напитките,съдържащи кофеин - кафе, кока- кола,черен чай.
6. ИЗБЯГВАЙТЕ употребата на алкохолни напитки.
7. Ако се разболеете, консултирайте се с лекар и обезателно му кажете, че кърмите. Това е от голямо значение, защото лекарят ще прецени в името на здравето (вашето и на детето) да продължите ли да кърмите и как. Фактът, че кърмите ще е определящ при избора на медикаменти с оглед на най-малко вредни последствия за детето.



Ако нямате достатъчно кърма

1. Увеличите броя на кърменията – 8 до 10 пъти (за 24 часа), съответно през 2 ½ и 2 часа;
2. При всяко кърмене поставяйте детето да суче от двете гърди;
3. Намалете продължителността на нощната пауза от 6 на 4 часа и ограничете в известна степен приема на вода на детето;
4. Консумирайте храни, които стимулират млечната секреция, като прясно мляко, ядки (орехи, фъстъци), варено жито и др;
5. Увеличете приемът на течности. Добър ефект има билковата комбинация, известна като “лактогенен чай”, който можете да купите във всяка аптека;
6. Консултирайте се с лекар за евентуалната употреба на някои медикаменти, като церукал, никотинова киселина, витамин Е, сандопарт и др.;
7. Обърнете внимание върху вашия режим на хранене, почивайте достатъчно, избягвайте физически и психически напрежения.
8. Не забравяйте, че положителните емоции стимулират секрецията на кърмата, а негативните преживявания – обратно подтискат нейното образуване.

Производството на кърма се стимулира от допира, вижданетои на бебето или негова снимка, чуване на гласа му, а се потиска от болка, страх, неувереност, умора.

При липса на ефект, по препоръка на педиатър може да дохранвате детето след кърмене с адаптирано мляко.



Колко време да кърмя?

Продължителността на кърменето зависи изключително от вас. Не прекъсвайте да кърмите бебето си, когато то е болно, пробиват му зъбки, по време на епидемия и по време на лентите горещини.

Желателно е отбиването на детето да стане в края на десетия месец, а ако това не е възможно, поне в края на шестия месец. Ранното отбиване е за сметка на нормалното развитие и здравето на детето.



Добави коментар