Имам ли следродилна депресия и как да си помогна? (част 2)

487
Имам ли следродилна депресия и как да си помогна? (част 2)

Честотата, интензивността и продължителността на чувствата са определящи за следродилната депресия

В първата част на материала описахме на кратко какво представлява следродилната депресия, как се проявява тя и какви са рисковите фактори една жена да се сблъска с нея, след като роди. Ако сте тъжна, напрегната, притеснена и изнервена, след като се приберете от болницата вкъщи, не е задължително причината да е следродилна депресия. Ако все пак се чудите дали имате такава, ето няколко съвета как да разберете.

Как да я разпознаете?

Честотата, интензивността и продължителността на чувствата са определящи за следродилната депресия

Диагностицирането на следродилната депресия може да бъде направено само от вашия лекар, но и вие можете да забележите някои симптоми, като например:
- безсъние
- тъга или желание за плач през целия ден
- липса на интерес към почти всички занимания
- трудно концентриране
- безпокойство
- раздразнителност и потиснатост
- силно чувство за вина
- паник атаки – ускорено сърцебиене, виене на свят, обърканост

Някои от тези симптоми са нормални емоционални промени след раждане. Дали е необходимо да потърсите помощ от медицински специалист, зависи от честотата, интензивността и продължителността на чувствата. С други думи много жени, които стават майки за първи път, периодично се чувстват тъжни или обезпокоени през първите месеци след раждането. Дългият плач през деня в продължение на няколко дни и наличието на различни паник атаки налагат консултация с лекар.

Как да я предотвратим?

Освен медицинските специалисти, подкрепа може да потърсите и от вашата майка или друг член на семейството

Ако по време на бременността страдате от депресия, вземете мерки колкото се може по-скоро. Създайте си навик да се грижите за себе си. Планирайте как ще си осигурите почивки, когато се появи бебето. Говорете със съпруга си как ще разделите отговорностите вкъщи и грижите за себе си и бебето. Помислете за евентуални помощници в грижите за бебето – приятели, членове на семейството, лекар или др.

Как да се предпазим, ако след първото раждане сме я имали?

Не се преуморявайте и не се излагайте на прекомерен стрес докато сте бременна

Сайтът Babycenter е потърсил съветите на Карън Клеймън, основател и директор на Следродилния стрес център, Филадейфия. Според нея още докато сте бременна трябва да потърсите медицинските специалисти, които предишния път са ви помогнали, а не да чакате да родите, за да видите дали и този път ще изпаднете в следродилна депресия. Направете си списък на нещата, които смятате, че предишният път са помогнали и тези, които не са.

Помислете за хората, които смятате, че могат да ви окажат подкрепа като майка ви или друг член на семейството, бавачка за бебето, дула или др. Бъдете предпазлива и внимавайте да не се преуморявате и излагате на прекомерен стрес, почивайте си повече, хранете се добре и правете упражнения за бременни, съветва Клеймън.



Добави коментар