Всеки четвърти седмокласник с двойка по математика на миниматурата

185
Всеки четвърти седмокласник с двойка по математика на миниматурата

Випуск 2017 изкара добър (4), дръпна напред нивото от минали години

13 533-ма седмокласници, или средно всеки четвърти, е изкарал двойка на първия модул от националното външно оценяване (НВО) по математика. Слабите оценки обаче са по-малко спрямо миналата година, когато бяха 17 983.

По български език двойкаджиите са 7761, или 14,37%, срещу 9481 през 2016 година. Това става ясно от обобщените данни от резултатите от НВО след 7 клас, които Министерството на образование и науката (МОН) представи. Те са най-добрите, в сравнение с последните година, обявиха от МОН. Тазгодишните седмокласници имат повече добри и много добри оценки, отколкото в предходни години. Увеличен е броят на отличните оценки и са намалели двойките в първия модул по математика, съобщава вестник "Монитор".

„Резултатите на учениците са ниски там, където има проблем с обхващането на децата в образователната система и има ранно отпадане на ученици от уязвими групи“, коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Добър (4), или 34.67 точки oт 65 възможни, пък е средният резултат на седмокласниците на първия модул от НВО по български език и литература. По математика той е по-нисък - 28.52 точки, което обаче превърнато в оценки отново е около четворката.
Тъй като тази година приемът в гимназии става само с точки, скала за преобразуване на точките в оценки по шестобалната система има само за първия модул от двата изпита.

При него тройката е равна на 16 точки, а пълен отличен се получава при 65 точки. Отличен успех се присъжда от 57 точки нагоре. Тези оценки се вписват като текущи в бележниците. На втория модул по български език седмокласниците са изкарали средно 19.05 точки от възможни 35, а по математика - 8.67 точки. За кандидатстване в гимназия се взима резултатът и от двата модула, изчислен само в точки. 251 са пълните отличници по математика получили максималните 100 точки спрямо 37 за миналата година. По български език и литература пък шест седмокласници са достигнали стоте точки, като през 2016 г. е бил само един.

Столичните ученици първи по успех

Столичните ученици са се представили най-добре на изпита, следвани от връстниците си в Смолян, Варна, Благоевград, Търговище и др. На дъното на класацията в последните три места са седмокласници от Ямбол, Ловеч и Сливен. Във Враца и Пазарджик има рязко увеличение в средните резултати по български език в сравнение с миналата година. Данните сочат, че учениците във всички региони са повишили резултатите си спрямо миналата година. Единствените изключения са Търговище, където средният успех по български език и литература е по-нисък, но в рамките на статистическата грешка, и Габрово, където е по-нисък резултатът по математика.



Глаголни времена спънали децата
Сред най-често срещаните грешки на националното външно оценяване по български език е неумението да се съвместяват глаголните времена, както и преобразуването на пряката в непряка реч. Това обясни директорът на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ в МОН Евгения Костадинова. Също така учениците все още се затруднявали да разпознават видовете сложно изречение по състав. Освен това не успявали да извличат информация от текст, която не е пряко повторена.

Въпреки това обаче учениците все по-успешно изпълнявали поставената им дидактическа задача при преразказа, обясни още Костадинова.
Продължава тенденцията все повече седмокласници да работят по втория модул по български език и литература. Увеличава се броят на учениците, които дописват дадения им текст. По математика се откроява тенденцията все повече ученици да работят върху алгебричните задачи в сравнение с геометричните.

Относно 24–та задача от НВО по математика, в която имаше грешка в условието, Костадинова обясни, че са единични случаите, когато ученици са опитали са построят триъгълник с близки до реалните размери, но дори и в тези случаи нямало доказателства, че по време на изпита те са разбрали, че е възможен такъв триъгълник и затова не са продължили. Както „Монитор“ вече писа, грешката беше, че в условието на задачата беше даден остроъгълен триъгълник, следвайки числовите показатели, обаче той се оказвал тъпоъгълен.

Трудностите при решаването били свързани предимно с неовладян материал като построяване на перпендикуляр, намиране на лице, разстояние от точка до
права, неправилно прилагане на понятието симетрала.

Четвъртокласниците в Шумен с най-ниски оценки
Най-ниски резултатите на националното външно оценяване за четвърти клас са показали четвъртокласниците от Шумен и Сливен. С най-високи пък са децата от Смолян, София-град и Кюстендил. Учениците от четвърти клас са получили по-високи резултати по три от общо четирите учебни предмета, по които се явяват на външно оценяване – български език и литература, математика, както и човекът и обществото. Единствено по човекът и природата резултатът е по-нисък с няколко стотни, въпреки че е най-висок за тази година спрямо останалите три предмета.

Забелязва се, че се изравняват разликите между резултатите по въпроси с избираем и със свободен отговор. Това показва, че все повече ученици вече могат да аргументират твърдения, да решават задачи с приложен характер, да избират и да доказват избора си.

Добави коментар