Централизираната класация на ученици за първи клас е на път да породи нови проблеми

133
Централизираната класация на ученици за първи клас е на път да породи нови проблеми

Малчугани ще останат извън класацията, защото школа намаляват паралелките

Централизираната класация на ученици за първи клас е на път да породи нови проблеми, предупредиха директори. За втора поредна година общината въвежда класация, на базата на която децата ще бъдат приемани в училище само по адресна регистрация, като в допълнение един от водещите критерии е дали имат братче и сестриче в същото училище. След дългогодишни битки как точно да се приемат първолаците и след като общината остави школата да въвеждат всякакви своеобразни правила, в момента приемът е уеднаквен за всички.

Семействата, които са живели повече от три години в района на училището, попадат в така наречената "първа група" и имат предимство за приема си още през април. Онези, които не са регистрирани по-отрано, ще останат по-назад в класациите, посочва вестник Стандарт.

След като подаването на документите бе открито от понеделник, директорите на основни столични школа, където в миналите години родители спяха пред вратите от пет сутринта, разказаха, че приемането на документи се случва доста по-нормално. "Идват по двама или трима души на час, няма опашки. Откакто разбраха, че поредният номер не е валиден за това дали детето ще се придвижи по-напред, няма напрежение", разказа Диян Стаматов, директор на столичното 119 училище.

"Умишлено не направихме електронен прием, защото родителите искат да дойдат и да попитат за бъдещето на децата си. Най-често искат да разгледат училището и да проверят има ли целодневна форма на обучение.

Затова и специално направихме ден на отворените врати, разказа директорът на 51 СУ Асен Александров. По неговите думи все още има проблеми с родители, които са разведени и детето е регистрирано на адреса на бащата, но всъщност при кандидатстването то би трябвало да бъде вписано на адреса на майка си, ако семейството е разделено. "Така се прави, освен ако семейството е заявило изрично желание детето да кандидатства за училище по бащиния си адрес. Признавам, това създава проблеми както на семейства, които се развеждат, така и на двойки, които имат деца, но не са сключили брак и не са регистрирали детето си на правилния адрес навреме. Но в такива случаи няма как да има пълна справедливост", казва Александров.



"Има и десетки млади семейства, които са сменили квартирата или са купили апартамент в близост до училището преди по-малко от три години и по този начин не могат да спазят принципа за уседналост. Повечето от тези първолаци ще попаднат в така наречената втора група и не е ясно дали ще успеем да ги приемем", сподели той. Няколко от директорите на водещи училища в столицата споделиха, че основният проблем при новото райониране на училищата е, че част от децата няма да бъдат приети и ще трябва да се ориентират към други школа, макар и в същия район.

Един от тях е шефът на 107-мо СУ "Хан Крум" Данко Калапиш, чието училище е филиал към Националната природо-математическа гимназия. "През миналата година ние приемахме четири паралелки, но тази година са само три. Причината е, че в момента имаме три паралелки, които завършват четвърти клас, и се освобождават само три стаи. При това положение сме поискали увеличаване на броя на учениците в една паралелка от 22 на 29, като по този начин извън училището ще останат едва около 30 деца от нашия район. Хубавото е, че има други училища в района, в които те могат да попаднат", допълва той.

Парадоксът с неговото училище е, че то е филиал към водеща гимназия, но няма право да селектира учениците си в сферата на природните и математически науки. "За първи клас нямаме право, но го правим преди втори там, където има свободни места. Децата, които имат дарби в тази насока, на практика ползват допълнителни часове, без да заплащат за тях", казва Калапиш. В 119 СУ също се намалява броят на паралелките и на приеманите в тях деца, защото целта на училището е до 2030 година да премине само на една смяна.

Поради тази причина школото, което преди две години приемаше деца в шест паралелки, а преди три години - в седем, като дори директорският кабинет бе превърнат в класна стая, вече редуцира приема си. Тази година то може да приеме общо 145 деца, при положение, че в квартала има общо 500 кандидат-първолаци. "Все още не можем да кажем колко деца биха останали некласирани, защото не знаем колко от кандидатите с братчета и сестричета до 12-годишна възраст биха искали да учат при нас", казва директорът на школото Диян Стаматов. В региона има още две училища - 105-то и 11-то, но второто е обявило само три паралелки.

Според Стаматов трите училища ще успеят да изпълнят гарантирано само приема на децата, които влизат в така наречената първа група - тоест живеещи близо в района и имащи по-големи братчета и сестричета в школото. Цената на това обаче е по-големи паралелки - Стаматов вече е писал до просветното министерство с молба да се увеличи бройт на първолаците в един клас от 22-ма до 29. "Ако преди можехме да приемем 110 деца, сега ще успеем да включим с 35 повече", допълва директорът на школото. Той успокои родителите, че когато детето има братче или сестриче в училището, е достатъчно само да подадат ЕГН на по-голямото дете.

Най-големият проблем с приема на първолаци, по думите на Стаматов, е свързан с районите, където в момента няма училища, но има огромен приток на млади хора. И съответно - на деца. Такива са "Манастирски ливади", "Студентски град", квартал "Витоша". Там няма нито едно построено школо, затова семействата записват учениците си в най-близките квартали в района. "Единственият начин е построяването на нови училища или дострояване на сега съществуващи сгради. Това обаче е дълъг процес, затова и преминаването на учениците на едносменен режим не само в началните класове ще отнеме повече време", разказва Стаматов.

Неговото училище, което е от най-големите в столицата, предлага обучение само на една смяна до четвърти клас, а по-големите ученици се редуват да учат сутрин и следобед. Преди време Стаматов опита да получи територия от бившия фризьорски техникум, за да премести там занималнята на децата, но му бе отказано.

Като цяло приемът в първи клас е изпитание за всички по-населени училища в столицата, пред които преди кандидатстването по централизирани критерии се чакаше на опашка. Директори все още твърдят, че районирането е направено неправилно от общината и деца, които живеят по-далеч от дадено училище, се оказва, че трябва да учат в него.

Добави коментар