Спортувайте, за да закалите детето

90
Спортувайте, за да закалите детето

На каква възраст можем да оставяме децата сами вкъщи?

Доц. Маргарита Бакрачева е магистър по социална педагогика. Член e на Международната асоциация за Психоаналитична аз-психология, Съюза на учените, EFPA, Асоциацията за психично здраве, Дружеството на психолозите в България. Тя отговаря на въпросите на вестник "Труд" относно възпитанието на децата.

- Доц. Бакрачева, в коя възраст да започнем да оставяме децата сами вкъщи?
- Всеки родител решава за себе си. Но в психологически план въпросът има по-задълбочено измерение. Не се изчерпва с това детето да остане само вкъщи, но и с това до колко е самостоятелно. И това не е свързано единствено с физическото оставяне сам. Всяко дете изпитва потребност да бъде самостоятелно, но за да го направи, се нуждае от две неща - ясни правила докъде може да стигне и поощрение и похвала.

Принципът на възлагане на задачи и домашни задължения е една от полезните крачки. Оптималният вариант е да се използва като отправна точка инициативността на детето - например, ако иска нещо да сготви или да направи по свой начин. Родителят може да го остави само, след което да му даде обратна връзка къде бърка, кое е наред и да го похвали.

- Как да подготвим малчуганите за това, че ще стоят сами?
- Добре е детето да знае какво може и какво не може да прави, като във втория случай има и разяснения. Разбира се, съществува доза риск поради факта, че човек се учи от грешките си. Нагласата “Ти можеш” също е нож с две остриета, тъй като ако е постоянна, създава очакване, че може да се справя с всичко само, което понякога се оказва тежък товар.

- Много от децата предпочитат компютъра вместо игри навън. Какво да правим?
- Компютърът е неразделна част от всекидневието и опитите ситуацията да се промени с говорене и забрани често се увенчават с неуспех. Все пак примерът, който децата виждат в модела на поведение на родителите си, има силен косвен ефект. Ако детето е свикнало да вижда, че родителите му са социално активни, обичат да излизат навън, спортуват, практикуват различни занимания, възприема подобна нагласа.

Стимулирането да изгражда връзки и осигуряването на условия да бъде в среда, която предполага подобни контакти - като например да покани някого вкъщи, да им хрумват идеи за забавления навън, са полезни стимули. Компютърът сам по себе си не крие опасности. Опасността идва от липсата на други атрактивни опции.



Добави коментар