Двуезичните деца

200
Двуезичните деца

На 4 години да започне ученето на втори език

Обучението на втори език при децата трябва да започва най-рано от 4-годишна възраст. Когато се говори на детето на два езика от самото раждане, има голяма опасност за някои от тях да проговорят със закъснение. Това коментира Антоанета Калонкина от Националното сдружение на логопедите в България относно прилагания от все повече родители изкуствен билингвизъм.

Експертът препоръча първо да се изчака детето да проговори на родния език и след това да се премине към запознаването с чужд. По думите й децата първо трябва да умеят да използват изречения и да задават въпроси.

От момента, в който бебето се роди, то има невероятната способност да различава нюансите в речевите звукове на всички езици, каквато възрастните нямат, бебето се ражда като гражданин на света. След осмия месец тази способност, като резултат от специализацията на езиковата функция в мозъка - заглъхва, губи се. Бебето започва да се ориентира към т. нар. майчин език, а за такъв се смята този, който то чува най-често от човека, който го гледа (майката).



От осмия до 12-ия месец езикът си намира "дом" в определена част от мозъка, обясни експертът. Тя добави, че след 12-ия месец специализацията на езиковата функция прави детето гражданин на страната си, то губи способността си да различава нюансите на речевите звукове в различните езици, която е имало преди.

Няма никаква причина едно дете да не може да говори повече от един език, стига да има езиковия капацитет да се справи с два или повече различни вербални кода, без това да го стресира особено. Обикновено децата, които се затрудняват с усвояването на втори език, имат затруднения и в родния (първия) език. Според Калонкина важният въпрос е от кога да се започне обучението.

Смята се, че до третата-четвъртата година детето под формата на игра несъзнателно усвоява родния си език, затова най-ранното чуждоезиково обучение трябва да започва от 4-тата година нагоре, заяви Антоанета Калонкина пред БТА.

Специалистът се позова на последни проучвания, според които 13 - 14-годишните учат чужди езици много по-бързо и по-ефективно, отколкото 4 - 5-годишните. Това не означава да се спре преподаването на чужди езици в градините и в началното училище, но не трябва да се спекулира с твърденията, че малките деца учат по-добре в сравнение с големите.

По отношение на англоезичните детски градини специалистът посочи, че децата, които вече говорят на родния си език, няма да срещат проблеми и затруднения. Когато обаче в детската градина се говори само на английски, но вкъщи, по телевизията и навън - на български, е много вероятно дете с проблеми в усвояването на родния език да се обърка, да спре да говори или да говори само на български език, като категорично се противопоставя на чуждия, добави специалистът.

Практиката у нас показва следното - масово в детските градини се учат песнички, имена на животни, цветове, определени думички. В първи клас паралелно с ограмотяването на родния език, се ограмотяваме и на чуждия, в резултат стигаме до 4-ти клас, и установяваме, че децата не могат да боравят с чуждия език и след края на 7-ми клас се започва отново ограмотяване и пресирано активно учене на чуждия език, отбеляза Калонкина.



Ако се стигне до ситуация, в която детето не проговаря на нито един от двата езика, тогава трябва да се спре вторият и да се говори на този, който се използва от майката, защото майката е тази, която въвежда думите, понятията на детето и ги прави важни за него.

Когато дойде моментът да се въведе изучаването на втори език, родителят трябва да обясни на детето, че по този начин се изразяват в Англия, например. Така с времето то ще започне само да проявява интерес към думичките, посочи експертът. Тя обясни, че при говоренето на два езика, артикулационният апарат на детето не се променя.

Относно смесването на двата езика, експертът обясни, че е възможно при въпрос на единия език детето да отговори на другия, но е малко вероятно да направи смесено изречение с думи и от двата езика. Най-често децата използват думата, която им е по-лесно да изговорят.



Добави коментар