Детето и парите

199
Детето и парите

На въпросите на dete.bg отговаря педагогът Олга Георгиева

За много родители споменаването на дете и пари на едно място провокира мисли за отговорностите им по финансовото осигуряване на децата. Свързахме се с педагога Олга Георгиева по друг повод – относно възпитаването на осъзнато отношение на децата към парите, джобните и практиката да се заплаща на децата за извършена домакинска работа.

Защо написахте книгата "Децата и парите"?

Първото издание на книгата излезе преди 11 години. Тогава си дадох сметка, че родителите от моето поколение сме първите, които ще трябва да възпитаваме децата си в различно общество от това, в което ние самите сме израсли. Когато ние бяхме деца, не беше прието да се говори много за пари. А точно от нас се очакваше да дадем на децата си нов тип финансово възпитание , подходящо за обществото с пазарна икономика. Такааа ... Всъщност, написах „Детето и парите” за себе си и за моите връстници – за да се справим по-добре с тази задача.

Кога децата започват да разбират какво представляват парите?

Преди да достигнат училищна възраст, дори много по-рано. Децата забелязват парите по същия начин, както и всичко останало в заобикалящата ги свят. Постепенно разбират, че са ценни и ги използваме за разменно средство. Забелязват връзката, която съществува между парите и осъществяването на нашите желания ... Чак след това идва ред на въпроса „От къде идват парите?” и на разбирането, че те струват времето, труда и способностите на техните родители.

Кога е най-подходящият момент да започнем да учим детето да спестява? И как?

Може да се започне и от 3-4-годишна възраст на детето. Касичката (касичка-прасенце или просто празна кутия от обувки) е начинът, по който идеята за спестяването става „видима” за детето. А защо въобще спестяваме? Отговорът на този въпрос първо трябва да го знаем ние, родителите.

Има родители, които дават джобни, и други, които ако не дават, то дават твърде малко – къде е златната среда?

Много е важно да се прецени каква е реалната сума, необходима на детето всеки ден. Тя може да е различна за деца на една и съща възраст, които живеят и учат в различни училища и в различни райони. Ако детето не си носи в училище закуска, приготвена от вкъщи, добре е първоначално всеки ден да му се дават джобни пари. Когато покаже, че умее да си служи с тях, може да започне да получава общата сума за седмицата веднъж седмично.

7 златни съвета, които богатите родители дават на децата си


Как детето се научава да управлява джобните пари?

С упражнение. Джобните пари дават на детето свобода да прави грешки и да се учи от тях. А те неизбежно ще се случват, защото са част от уроците за парите. Сумите са още малки и неговите първи опити няма да струват много. Колко често и ние, възрастните, си купуваме нещо и малко по-късно вече съжаляваме, че не сме използвали парите си за нещо по-разумно? Но тези опити ни учат да уважаваме повече доброто управление на парите. Повечето родители започват да дават на детето си джобни пари, когато то тръгне на училище и му се налага да си купува закуска и някои дребни неща. Други смятат, че е добре детето да свиква по-отрано да притежава лични пари и да ги разпределя самостоятелно за желанията си.

Как да намалим разходите за бебето

Добра практика ли е да даваме пари на детето за свършена домакинска работа?

Всеки член на семейството, в това число и малкото дете, трябва да има постоянни домакински задължения. Разбира се, съобразени с неговата възраст и възможности. За изпълнението им не се полага награда – те са част от ежедневието.

Олга Георгиева е създател и мениджър на ТАРА Пъблишинг и на портала за родители MARTI ONLINE, автор на книгите „Моето дете отива на детска градина“ и „Детето и парите“. Магистър по предучилищна педагогика и логопедия, член на научния комитет на Международната асоциация по приложна психолингвистика.



Добави коментар