15 - 16 хиляди отпадат от училище

40
15 - 16 хиляди отпадат от училище

отпадат от училище

Всяка година от училище отпадат по 15 000 -16 000 ученици и затова един от основните приоритети в средното образование за 2012 г. трябва да бъде намаляването на броя на учениците, напуснали училище. Това коментира за БТА председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева.

Тя смята, че Министерството на образованието, младежта и науката заедно с националните политики, които има - за безплатния транспорт, за безплатните учебници и закуски в училище, за извънкласните дейности, трябва да изисква от регионалните инспекторати по образованието и от властите в страната да разработват местни образователни политики. Целта е с тях да се "спре изтичането на децата, като река, като вода от училище", тъй като това са хиляди паралелки и хиляди работни места. Тревожно е, че през последните години няма тенденция за намаляване на отпадащите от училище ученици.

Друг приоритет е свързан с повишаването на качеството на учебно-възпитателния процес, част от което е промяната в учебното съдържание и в учебните планове. "Трябва да се направи така, че учениците да заобичат училището, да отиват с желание в него, а учебният материал да бъде съобразен с тяхната възраст. Трябва да се създадат условия за поощряване на всяко дете в училище", каза Янка Такева.

"Ако МОМН работеше паралелно по въпросите за новите учебни програми и за новите учебници, можеше да ги имаме до 2013-2014 г.", коментита тя. Според нея трябва да се тръгне от първи клас, защото първи - четвърти клас са много важни, за да получат децата умения и навици в училище.

"В началното училище децата се ограмотяват и няма нужда да се учат на неизвестни числа, на задачи със скоби. Това е възрастта, в която децата обикват училището или получават някакъв комплекс, ако не могат да се справят с трудностите или да ги преодоляват. Според статистически данни най-много отпаднали ученици има от шести до осми клас, което означава, че в тези класове е най-трудно", заяви Янка Такева.

Създаването на новите държавни образователни стандарти изисква много време и дискусии, смята Такева. Тя категорично не одобрява идеята в новия закон на МОМН да има неограничен брой учебници по даден предмет - сега те са до три, а учителите избират по кой учебник да се учи. "Тази демократичност на МОМН ще създаде големи трудности на учителите, тъй като ще трябва да прочетат безброй учебници, за да подберат най-добрите за учениците", коментира синдикалният лидер.

"Предложението на образователното министерство за оценяване с точки, вместо с оценки на резултатите от националното външно оценяване в четвърти и седми клас, както и на матурите, смятам, че е добър начин за проверка и той се използва в цял свят. Не очаквам, че ще има хаос при двата вида оценяване - с точки и с оценки. И сега учителите оценяват учениците с точки при решаването на тестовете, посочи Такева.

Тя отбеляза, че приоритет е и квалификацията на учителите.



Коментари

Коментар: 1
мнение

Такева е толкова дале4 от истината, колкото земята от луната.


  • 1

Добави коментар