Четирите стъпки на закаляването

159
Четирите стъпки на закаляването

Отвореният прозорец пази от вируси

Закаляването е изключително важно за изграждането на силен имунитет. То ни гарантира безпроблемно преминаване през сезоните, както и по-бързо възстановяване от различни вируси. Идеята на каляването е по-добрата адаптация на организма към стресовите фактори на външната среда. Закаляването трябва да започва от най-ранна възраст и да продължава през целия живот. Ако искаме да има ефект, то трябва да се извършва системно и без прекъсване, за да не загубим вече постигнатите резултати.

Има четири основни стъпки в закаляването. Силен организъм се изгражда, когато преминем поетапно през всички тях. Трябва да използваме огъня, т.е. слънчевата топлина, целебната сила на земята чрез разходките с боси крака, студа, от който толкова се страхуваме, както и вятъра и водата При изграждането на силен имунитет е важно да подхождаме индивидуално към особеностите на всеки организъм.

Каляването ни трябва да започне през лятото или в началото на топлите есенни дни чрез излизането на открито, когато температура на въздуха е 20-30°С. Проце­дурите са с времетраене 20 мин., след което бавно и постепенно продължителността им може да се увеличи до 2-3 часа. Важно за малчуганите е да се знае, че здравите и по-големите деца се закаляват само по бельо, а на по-малките се облича памучна, лека свободна дреха. Въздушните бани трябва да бъдат съчетани с физически упражнения, като игри, гимнастически упражнения или дълги разходки.

През зимата закаляването с въздух може да се извършва на закрито в предварително добре проветрено помещение при температура на въздуха не по-ниска от 16-18°С. Продължи­тел­ността в този случай трябва да започне от 10-15 мин. След това се увеличава до 20-25 мин., с постепенно понижаване температурата на въздуха. Своеобразна форма на закаляване чрез въздух е целогодишно спане при отворен прозорец и леко обличане през студения сезон. Постоянният приток на чист въздух всъщност може да ни предпази и от вируси. Добре е да се знае, че температурата в спалнята не бива да е повече от 21 градуса през зимата.

Водните процедури са най-силно действащите. Обтри­ването на тялото с мокра кърпа например води до засилване на метаболизма и кръвообращението. Из­­вършва се с намокрена кърпа, гъба или с ръка в продължение на 5 мин. Започва се с температура на водата 25-30°С. След това постепенно на всеки 2-3 дни температурата на течността се понижава с 1-2°С, докато се стигне до 15-16°С.

Обливането пък, се извършва с душ, лейка или друг съд, като се започва с температура на водата 28-32°С, която през ден се понижава с 1°С, докато се стигне до 17-18°С. Време­траенето на процедурата е максимум 2 минути. Къпането в открити водоеми оказва най-силно закалително въздействие поради изключително бързото охлаждане на организма. Започва се при температура на водата около 23-25°С. Престоят в нея в началото не трябва да бъде повече от 3-5 мин., като постепенно се увеличава до 15-20 минути.



От своя страна закаляването със слънце, освен че повишава устойчивостта към радиация на лъчите му, предизвиква и многостранни, положителни промени в организма. Най-подходящи за слънчеви бани са сутрешните часове между 8 и 11 сутринта. Излагането на този тип процедура може да се започне с подготовка, разсъбличане на шарена сянка през първите 3 дни, съответно за 10, 20 и 30 мин. Едва на 4-тия ден се излиза под преките слънчеви лъчи, като се започва с 10 мин., съветва вестник "Монитор". 

При всеки следващ път престоят се удължава с още 10 мин., докато се стигне до около 2 часа. Слънчевите бани трябва да се прилагат най-малко 1.5 ч. след хранене и 30 мин. преди приемането на храната. След банята е необходимо 20-30 минути да се престои на сянка, след което се препоръчва прилагането на водни процедури. Особено внимателно трябва да се спазва принципът на постепенност поради опасността от изгаряния на кожата. Също така е необходима и постоянна защита от UV лъчи.

Широко използван метод за закаляване е ходенето с боси крака. То намалява риска от деформациите на стъпалата при децата. Ако малките ходят боси по-често, това им осигурява правилна походка. При стъпването по земята човек си набавя недостигащите му отрицателни йони. Препоръчва се ходене бос вкъщи и в градината по свежо поникналата морава. Също удачни са и разходките по крайбрежния пясък и особено сутрин, когато има йодни изпарения. Хората, които не се страхуват от студа през зимните месеци, могат да стъпват по снега или в преспа.



Добави коментар