Децата и яйцата

87
Децата и яйцата

Жълтъкът - естествен източник на витамин D

Човек изяжда средно 255 яйца на година. За същия период една кокошка снася около 250. Яйцата са съставна част на много различни ястия и основна храна за нас, хората. Те се усвояват лесно от организма ни и са особено необходими за изграждането на клетките.

Белтъкът е много богат на аминокиселини - две яйца дневно се равняват по хранителна стойност на 100 грама месо. Точно затова се препоръчва на майките с деца, които не обичат месо и риба, да задоволят нуждите от белтъчини на организма на мъника с повишен прием на мляко и яйца.

Яйцата съдържат още мазнини с висока биологична стойност, витамините В2, В12, Е и А. Жълтъкът е и една от храните, позната като естествен източник на витамин D. В състава на яйцата влизат още йод, желязо, калций, мед, манган, селен, фосфор, сяра, цинк и други. кърмщи жени.

Жълтъкът съдържа и холин, който е много важен за мозъка и с голямо значение за бременните и кърмещи жени. Също така и лецитин, който подпомага асимилирането на мазнините. Яйцата са източници на лутеин и зексантин, които защитават очите от увреждания от ултравиолетова светлина.

От кога да внесем яйцата в менюто на децата? Педиатрите препоръчват след шестия месец детето да бъде захранено с твърдо сварен жълтък, а белтъкът да присъства в храненето му чак след навършване на годинка. Причината е яйчният протеин, който е с висок алергизиращ потенциал. Дете над една година може да консумира по едно яйце дневно.

За да избегнете заразяването със салмонелна инфекция, трябва да миете добре яйцата преди обработка. Не използвайте пукнатите и ги варете между 13-15 минути. Никога не давайте сурови яйца на детето. Съдовете, които са имали допир със суровите яйца, не трябва да влизат в контакт с готовата храна.

Суровите яйца, купени от магазина, могат да се съхраняват около 20 дни в хладилник. Пресни са яйцата до 15 дни след снасянето. Ако храната, приготвена с яйца, е престояла повече от ден, по-добре я изхвърлете.

Ето и няколко рецепти:

Сандвичи със сирене и яйца

Продукти:
2 яйца, 100 г сирене, няколко филийки хляб
Начин на приготвяне: Разбиваме яйцата и към тях прибавяме сиренето, натрошено предварително. Поставяме върху всяка филийка от сместа и печем на скара около 5-6 мин., докато се зачервят отгоре.

Салата с яйца

Продукти:
6 варени яйца, 150 г кашкавал, 1 пакетче сирене "Крема" или 150 г сирене "Фета", 100 г извара, 1 кофичка кисело мляко, 2 скилидки чесън, копър, черен пипер, 100 г зехтин
Начин на приготвяне: Сиренето, зехтинът и изварата се пасират. Добавят се сол, черен пипер, начуканият чесън, нарязаният копър, киселото мляко, настърганият на едро кашкавал и 5 яйца на кубчета. Поставя се в купа за сервиране и се украсява с яйце и копър.

Спагети със сметана и яйца

Продукти:
1 пакет спагети, 200 г шунка, 100 г масло, 4 яйца, 300 г сметана, 150 г настърган кашкавал, черен пипер, магданоз, сол
Начин на приготвяне: Сваряваме спагетите в подсолена вода, оцеждаме и ги изсипваме в тавичка. Добавяме нарязаната на лентички шунка, маслото, разбитите яйца със сметаната, сол, черен пипер. Разбъркваме хубаво и наръсваме с кашкавала. Печем до зачервяване. При сервиране наръсваме с магданоз.



Коментари

Коментар: 1
браво

браво, много сте ми полезни, тъкмо сега ще захранвам с жълтък


  • 1

Добави коментар