За здраво бебе

92
За здраво бебе

Първата стъпка е фолиевата киселина

Заедно с радостта от новината, че ще става майка, у всяка жена се промъква и малко страх. Дали бременността ще протече нормално, как върви развитието на бебето, в каква посока му се отразява начинът на живот на мама? И въпреки че не всичко зависи от вас, голяма част от нещата, гарантиращи здравето на бебето ви, са във вашите ръце. И първото е фолиевата киселина.

Що е то?
Фолиевата киселина всъщност е другото име на водноразтворимия витамин В9. Той не се произвежда в организма и се набавя чрез храната или под формата на таблетки. Тялото ни не може да съхранява запаси от него за продължително време, което значи, че трябва ежедневно да консумираме продукти, които го съдържат.

Фолиевата киселина помага на клетките да се умножават. Тя има ключова роля при усвояването на другите витамини от групата В и най-вече В12, както и на витамин С. Наличието й в организма му дава енергия, намалява умората и влияе благоприятно на нивото на стреса. Много полезна е при хора, склонни към анемия.

Най-важна е за бременните жени, тъй като е необходима за образуването на плацентата и изграждането на костния мозък на бебето, участва в образуването на ДНК и развитието на клетките. Достатъчната й консумация намалява със 70% риска от вродени увреждания у новороденото.

Фолиевата киселина е единственото хранително вещество, нуждите от което по време на бременност са двойни. За бъдещите майки необходимото количество на ден е 400 мкг.

До какво води липсата й?
Дефицитът на фолиева киселина може да предизвика нарушения в клетъчното делене, а при липсата и на витамин В12 да доведе до нарушения в образуването на червени кръвни клетки и анемия.

Недостигът й е много опасен през първите два месеца на бременността - последиците може да са нарушения в развитието на нервната тръба на плода, вродени малформации, Спина бифида, преждевременно отделяне на плацентата и дори аборт. Съществува риск и от преждевременно раждане, недоносеност на плода, прееклампсия, хидроцефалия, синдром на Даун, умствено изоставане, сърдечни дефекти.

От къде да си набавим?
На бъдещите майки лекарите препоръчват приемането на фолиевата киселина като хранителна добавка, за да са сигурни, че задоволяват удвоената потребност на организма от това вещество.

Най-голямо количество естетвена фолиева киселина се съдържа в зелените зеленчуци като маруля, спанак, грах, магданоз, броколи, аспержи, зеле. Поради завишената консумация на хляб на българската трапеза у нас той е основен източник.

Фолиева киселина има и в черния дроб, меките сирена, цитрусовите плодове, овесените ядки, пшеничните зародиши. Съдържа се и в авокадо, агнешко, говеждо и свинско месо, бирена мая, домати, зрял фасул, карфиол, леща, соя.

Възможно ли е предозиране?
Витаминът е с ниска токсичност и ако бременната приема достатъчно фолиева киселина с храната, но използва и хранителна добавка, за нея няма риск от предозиране.



Коментари

Коментар: 1
в щатите

ако не се лъжа, в щатите даже препоръчват дори на жените в детеродна възраст да взимат фолиева киселина, дори без да са бременни


  • 1

Добави коментар