Защо японските деца са най-здравите в света?

490
Защо японските деца са най-здравите в света?

Когато говорим за дълъг и здравословен живот, нека да се учим от най-добрите.

Всички искаме децата ни да бъдат здрави и щастливи, но  храната, основното нещо, което е определящо за това, често е обект на много противоречия и създава объркване. Според резултатите от голямо световно здравно проучване, публикувано в The Lancet, ако сте родени и израснали в Япония днес, се очаква да се насладите на най-дългия и на най-здравословния живот, а храненето играе най-голяма роля за това. По отношение на затлъстяването, който е голям проблем, при японските деца този процент е минимален и дори намалява в последните години.

Каква е тайната за всичко това? Вижте как се хранят децата в Страната на изгряващото слънце.

 Правят ястията засищащи

Яденето в японски стил е много ефективно, тъй като е едновременно засища и осигурява висококачествен хранителни вещества. Когато дадеш на тялото си всичко, от което се нуждае, след това то няма да иска боклучава храна. Разбира се, не означава да давате на детето си само водорасли или тофу, просто създайте здравословни хранителни навици. Сервирайте повече растителни храни като плодове, зеленчуци, боб, пълнозърнести и здравословни мазнини, богата на омега 3 риба. Този модел на хранене е сравнително беден на калории, с високо съдържание на хранителни вещества. Освен това в Япония основната храна е оризът, за сметка хляб или макаронени изделия. Той дава по – малко калории, но ни държи сити и пълноценно нахранени.

Празнувайте храната

Насърчавайте детето си да се наслаждава на приготвената храна и закуски, но в правилните количества и честоти, които са много по-малки и по-рядко срещани в Япония от типичните за Запада. Диетологът Томоми Такахаши от Детското училище "Каджи Сакура" в Хокайдо има чудесни съвети за всички родители. "Не е нужно да се опитвате да им наложите нещо упорито", казва тя. "Имате спокойно отношение, така че детето ви да може да се отпусне и да се чувства комфортно. Покажете на детето си, че обичате да ядете, а храната е вкусна." Тя подчертава значението на сядането на масата. "Дори когато сте заети, определете конкретно време за хранене, така че да можете да седнете и да ядете с детето си поне веднъж на ден", казва тя и добавя: "Приготвяйте ястията си с любов и това ще се почувства. Усетете радостта от яденето заедно с детето си."

Насърчавайте детето си да опитва нови вкусове

Храните, които децата, които харесват и не харесват, се променят с течение на времето и родителите могат леко да ги насочат към по-здравословни модели, просто като им предлагат по - голямо разнообразие и възможности за избор, както и като дават пример. Давайте на детето си да опитва нови храни, научете го да изучава и намира нови вкусове, това ще даде възможност да развие вкуса му и да определи здравословните хранителни навици.

Поднасяйте порциите в японски размер

Повечето от нас знаят, че средните размери на порциите в ресторантите са се увеличили през последните години, което ни кара да се храним повече. Как може да нормализирате порциите? Просто сервирайте ястия в по-малки чинии и купи. Според изследване поднасянето на храна в по – малки съдове засища също толкова, колкото и в големите, като изяждаме по- малки количества. Урокът: Сервирайте храна на по-малки чинии, но не пренебрегвайте плодовете и зеленчуците.

Позволете на детето да тича и скача

Трудно е да се измъкнат децата от видеоигрите и други технологични изкушения, но те се нуждаят от минимум 60 минути физическа активност с умерена интензивност. Ключът е да се забавлява! Опитайте с ходене до училище заедно или отделете време за игра на площадката. Изследователите са установили, че Япония има изключително високи проценти (98,3%) деца, които ходят или карат колело до училище, в сравнение с други държави, където децата се карат с кола. Световната здравна организация съобщава, че подходящите нива на физическа активност за 5 до 17-годишните допринасят за развитието на здрави кости, мускули и стави, както и здрава сърдечно-съдова система.

Създайте добра семейна среда

Създайте обкръжаваща домашна среда, която подкрепя избора на здравословна храна и начин на живот. Гответе редовно заедно, позволете на детето да ви помага и му покажете как да се храни здравословно. Ако е по – голямо, стимулирайте го само да приготвя храната о да се включва по – активно в избора на меню.

Не се притеснявайте, да бъдете шефът

 

Някои родители не се чувстват удобно, упражнявайки власт над детето си, но когато говорим за храната и начина на живот, японските родители използват авторитетен, а не авторитарен подход. Авторитетно родителство е лесен и ефективен начин да бъдеш шеф, който децата ти уважават, но без да прибягват до фрази като "защото казах това", което може да разруши тяхното доверие. С авторитетно родителство вие установявате насоки и правила, които вашите деца се очаква да следват, да стимулират и дисциплинират. Вие сте агресивни, но не натрапчиви и ограничаващи. Вие сте подкрепящи, а не наказателни. "Авторитетният модел на дисциплина се характеризира с използването на твърд контрол, който се прилага и оправдава с рационално обяснение на последователно прилаганите правила. 



Добави коментар